З досвіду роботи "Інтерактивні технології"

АКТУАЛЬНІСТЬ, ПЕРСПЕКТИВНІСТЬ ТЕМИ.
Реформування загальної середньої освіти відповідно до Закону України “Про загальну середню освіту” передбачає реалізацію принципів гуманізації освіти, її демократизації, методологічну переорієнтацію процесу навчання на розвиток особистості учня, формування його основних компетентностей.
Людина - це саморозвивальна система, що все своє і пропускає через усвідомлення свою душу. Згідно з цим твердження мають змінитися цінності орієнтації вчителя, бо він повинен уявляти, що перед ним не просто діти, яких треба виховувати, а й яскраві, неповторні індивідуальності, що їм необхідно в отриманні та досвіду засвоєнні старшого покоління, їх треба цінувати і розвивати.
Традиційне навчання нагадує гладеньку доріжку, я прибрали з якої всі, навіть найменші камінчики, але всім добре відомо, що навіть маленька дитина не йтиме слухняно з мамою за ручку по найрівнішій доріжці, якщо поряд буде знаходитися смуга перешкод. Ми вчителі, спрямовуємо колосальні зусилля на те, щоб зробити виклад програмного матеріалу з математики на уроці якнайрозумнішим, щоб було його учню легко засвоювати, полегшуємо тобто його працю, і в той же час-перешкоджаємо процесу самоутвердження його як особистості. Ми звільняємо його від права мати власну думку, не створюємо на уроці ситуації для роздумів, міркувань, досліджень, притупляємо допитливість учня, перетворивши процес навчання, не завантаження пам'яті учня великою кількістю правил, формул, термінів. Але учень хоче навчитися розуміти, міркувати, він здатний пізнавати, порівнювати, аналізувати і робити висновки.
Тому сьогодні в процесі своєї роботи математики треба використовувати частіше все інтерактивні форми й методи навчання, які спрямовані на розвиток особистості учня передовсім. Їх основу вкладає власний досвід дитини, що стає базою при здобутті знань. Процес навчання дитини її потребує напруженої розумової роботи та активної участі в цьому процесі.
Дещо змінивши слова великого педагога китайського Конфуція (жив понад 2400 років таму назад), можна сформулювати кредо інтерактивного навчання так:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам'ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
Досліджень З американських вчених випливає, що дозволяє збільшити інтерактивне навчання різко, відсоток засвоєння матеріалу, оскільки лише не впливає на свідомість учня, а й на його почуття, волю, дії. Результати цих досліджень були відображені в так званій „Процес навчання”.
З даними сучасних російських психологів, старших школяр може, читаючи очима, запам'ятати-10% інформації, слухаючи-26%, розглядаючи-30%, слухаючи і розглядаючи-70%, особистий досвід-80%, спільна діяльність з обговоренням-90%, навчання інших-95%.
Недоліки фронтальної (відсутність диференціації) та індивідуальної (відсутність спілкування та контактів між учнями) форм можуть бути компенсовані завдяки груповій формі організації навчальної діяльності. Правильно організована робота в парах, групах чи мікрогрупах дозволяє забезпечити активну діяльність учнів, передбачає обов'язків розподіл між ними, виконавчу та організаційну ініціативу, актуалізацію досвіду як самостійної діяльності, так і спільної роботи над розв'язанням конкретного завдання. Саме групова робота з найбільш узгоджена реаліями професійної діяльності дорослих. Таким чином, визначаючи ієрархію форм організації навчальної діяльності учнів у контексті компетентнісного підходу, можна дійти висновку про пріоритетність групової та індивідуальної форм організації навчальної діяльності.


Технології колективно-групового навчання


                      
ВИСНОВКИ
Групова навчальна діяльність учнів на уроках має значні переваги в порівнянні з іншими методами, а саме:
1)     допомагає створювати умови формування позитивної мотивації на уроці для учня школярів;
2)     дає можливість здійснювати диференціацію навчання;
3)     сприяє виробленню вмінь співпрацювати з іншими учнями;
4)     забезпечує високу активність усіх учнів;
5)     реалізує їх природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги і співпраці;
6)     підвищує результативність навчання та розвиток школярів, за той самий проміжок часу обсяг виконаної роботи набагато більший.
7)     висока результативність у засвоєнні знань і формуванні вмінь;
8)     розвивається навчальна діяльність (планування, рефлексія, контроль, самоконтроль).
Як і кожна форма роботи з учнівським колективом під час навчального заняття, групова форма недосконала, не є самоціллю у педагогічному процесі. Впровадження нових методик викладання у школі потребує від викладача і змінити ставлення до своєї аудиторії в ролі, як до керівника процесом навчання. Це викликає у нього і певні упередження, на які вказує С.Л. Грабовська:
- страх втратити керівну роль у навчальному процесі; небажання клопіт мати із змінами у навчальних курсах;
- хвилювання втратити контроль за навчанням, а також побоювання того, що працюючи в групах, не всі активні учасники;
- неможливість постійно підтримувати на занятті "залізну" дисципліну і тишу.

Вважаю, що кожен має право обирати викладач такі форми роботи, які відповідають меті навчальної дисципліни. Безумовно, викладання математики та економіки потребує змін. Цей процес довготривалий. Він залежатиме передусім від активності учнів, від їхнього бажання постійно самовдосконалюватися.


Комментариев нет:

Отправить комментарий