З досвіду роботи "Підприємливість та фінансова грамотність"

 

РЕАЛІЗАЦІЯ НАСКРІЗНОЇ ЛІНІЇ

«ПІДПРИЄЛИВІСТЬ І ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ»

НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ


АКТУАЛЬНІСТЬ, ПЕРСПЕКТИВНІСТЬ ТЕМИ

Актуальність роботи зумовлена тим, що в умовах освітньої реформи «Нова українська школа» важливою задачею є забезпечення наступності між ланками освіти.

На це ставиться акцент в педагогічній роботі і в оновлених начальних програмах, в яких виділені чотири наскрізні змістові лінії однакові для всіх предметів, за допомогою яких, навчання стає більш націлене на практику, ніж на теорію.

          Впровадження наскрізних змістових ліній на уроках математики передбачає актуалізацію набутих під час вивчення інших предметів знань, умінь і способів діяльності для розв’язування практичних завдань, розвиток умінь здійснювати інформаційний пошук, знаходити і перетворювати необхідну інформацію, використовувати додаткову літературу.

          У зв’язку з глобалізацією, фінансові ринки у світі стають все більш складними; з’являються нові фінансові продукти та послуги. Як наслідок, люди часто непідготовлені до вирішення сучасних фінансових завдань. Актуальність питань низького рівня фінансової грамотності населення особливо зросла в останні десятиліття, коли значно загострилися проблеми непосильного особистого боргового навантаження, відсутності заощаджень, нездатності вживати ефективних заходів, спрямованих на захист власного добробуту тощо.

 Об’єктом  дослідження є процес навчання математики в 5-11 класах закладів загальної середньої освіти.

Предметом дослідження є реалізація наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» через цикл задач фінансового змісту

Метою роботи є аналіз оновленої програми для  базової  загальної  середньої  освіти  в  контексті  етапності  формування фінансової грамотності учнів на уроках математики, підручників на вміст задач фінансового змісту та розробка циклу задач економічного змісту.

Мета роботи передбачає розв’язання таких завдань:

-         проаналізувати оновлену програму для  базової  загальної  середньої  освіти та літературу з теми дослідження;

-         показати, що задачі фінансового змісту зручні для використання на уроках математики;

-         виявити вплив використання задач фінансового змісту на покращення навчальних досягнень учнів та підвищення їх пізнавальної активності.

Теоретичній основі дослідженню реалізації наскрізних ліній присвячені праці:

Д. В. Васильєва, Н. І. Василюк, Апостолова Г.В., О.В. Овчар  

Для розкриття теми і досягнення поставлених задач використовувались методи:

-         теоретичні: вивчення літератури, педагогічної документації;

-         емпіричні: педагогічне спостереження, опис одержаних результатів;

-         статистичні: тестування, обробка даних, графічне подання результатів.

Пріоритетним стає формування знань про фінанси у повсякденному житті родини, місцевої громади, українського суспільства та розвиток ключових підприємницьких та фінансових компетентностей. Розвиток фінансової та економічної грамотності, дотримання правових норм у фінансовому житті, правильне фінансове планування – це ключ до досягнення фінансової безпеки. Удосконалення і подальшого розвитку в моєму дослідженні дістало використання задач фінансового змісту на уроках математики, що сприяло покращенню навчальних досягнень учнів та підвищенню їх пізнавальної активності.

РЕАЛІЗАЦІЯ НАСКРАЗНОЇ ЛІНІЇ "ПІДПРИЄМЛИВІСТЬ І ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ " НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Згідно пояснювальної записки з математики щодо наскрізних ліній та їх застосування варто зазначити, що наскрізну лінію «Підприємливість та фінансова грамотність» спрямовано на розвиток лідерських ініціатив; здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі; забезпечення кращого усвідомлення учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо).

Запропонована наскрізна лінія передбачає розв‘язування практичних задач щодо «… планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування ощадливого ставлення до природних ресурсів. Вона реалізується у процесі вивчення відсоткових обчислень, рівнянь та функцій» [1].

Оновлена програма з математики (2017 р.) для базової загальної середньої освіти [1] передбачає етапність формування фінансової грамотності на уроках математики в різних класах. У кожному розділі програми виокремлено очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учня. Наприклад, для учнів 5-го класу в розділі «Натуральні числа і дії з ними. Геометричні фігури і величини» передбачається розв‘язування сюжетних задач з реальними даними щодо розрахунку сімейного бюджету та можливостей кредитного оформлення товарів.

Приклади див. ДОДАТОК А.

У 6-му класі учням пропонується розв‘язування сюжетних задач з метою прийняття рішень у сфері фінансових операцій, розрахунку власних та родинних фінансів, комунальних платежів, які забезпечують формування в учнів вміння розпоряджатися грошима, кредитами, депозитами, у простих ситуаціях оцінювати необхідність та ризики кредитів; здійснювати оцінку очікуваних та реальних витрат.

Приклади див. ДОДАТОК Б.

На уроках алгебри у 7-му класі рекомендується розв‘язувати сюжетні задачі на складання рівнянь (систем рівнянь) для використання власних та родинних фінансів, на пряму пропорційність на основі життєвого досвіду; побудову графіків при моделюванні реальних процесів з використанням лінійної функції.

Приклади див. ДОДАТОК В.

Учням 8-го класу на уроках алгебри пропонується розв‘язувати сюжетні задачі з використанням взаємозв‘язків економічних явищ; видів та розрахунків податків; здійснення платежів; продуктивності праці; вартості товару; витрат і доходів. Задачі фінансового змісту стосуються таких тем, як «Стандартний вигляд числа» і «Квадратні рівняння».

Приклади див. ДОДАТОК Г.

У програмі для учнів 9-х класів з алгебри рекомендується використовувати розв‘язування сюжетних задач на розрахунок та аналіз фінансової спроможності родини; розрахунок обсягу сплачених податків; прийняття рішень стосовно особистих та колективних фінансових питань тощо. Задачі такого виду зустрічаються під час вивчення тем «Нерівності», «Системи лінійних нерівностей», «Функції. Властивості функцій» та «Числові послідовності».

Приклади див. ДОДАТОК Д.

 У програмі для учнів 10 та 11-х класів з алгебри рекомендується використовувати розв‘язування задач підприємницького змісту (оптимізаційні задачі).

Приклади див. ДОДАТОК Е.

Міжнародна програма оцінки якості системи освіти PISA-2012 досліджувала рівень фінансової грамотності у школярів 64 країн світу. Зміст завдань фінансової спрямованості, що були запропоновані учням, виокремлено у чотири категорії:

1) гроші та операції з ними;

2) планування та управління фінансами;

 3) ризики та прибуток;

 4) фінансова інфраструктура (фінансова сфера) [3].

О. Овчар  своїй статті «Математичні задачі з фінансовим змістом» запропонував такий поділ задач фінансового змісту:

1) задачі на оподаткування;

2) задачі на цінні папери;

3) задачі на банківську діяльність;

 4) задачі на сімейний бюджет.

Отже, розв‘язування задач фінансової спрямованості на уроках математики сприяє формуванню в учнів умінь та навичок використання математичних знань у практичній діяльності та покращенню обізнаності молоді у питаннях оподаткування та фіскальної діяльності держави. Поширення та популяризація елементарних фінансових і податкових знань уможливлює розкриття міжпредметних зв'язків та ролі математики в теорії фінансів, у житті людини і держави, розвиток у школярів пізнавального інтересу, підвищенню якості математичної підготовки підростаючого покоління.

Деякі із цих задач для шкільної математики не є зовсім новими. Вони зустрічалися в збірниках задач з математики у різних народів у різні часи.

Наприклад

Задача з Бахшалійського рукопису (VІІІ ст.). З чотирьох жертвувателів другий дав удвічі більше, ніж перший, третій – утричі більше, ніж другий, четвертий – учетверо більше, ніж третій, а всі разом дали 132. Скільки дав перший?

Задачі Бхаскара Акарія (ХІ ст). Один сказав своєму другу: «Дай мені 100 рупій, і я стану вдвічі багатшим за тебе». Другий відповів: «Дай мені лише 10 рупій і я стану в шість разів багатшим за тебе». Скільки грошей було у кожного?

Задачі Адама Різе (ХVІ ст.) Троє хочуть купити коня за 12 флоринтів, але ніхто особисто не має такої суми. Перший каже двом іншим: «Дайте мені кожен по половині своїх грошей, і я куплю коня». Другий каже першому і третьому: «дайте мені по одній третій ваших грошей, і кінь буде мій». Потім, третій каже двом першим: «Дайте мені тільки по чверті ваших грошей, і кінь буде мій». Питання: скільки грошей було у кожного?

Задача Рейно (ХVІІІ ст.) Дехто, помираючи, лишив заповіт, згідно з яким старший син отримує з повного спадку 100 франків і десяту частину залишку, другий – 200 франків і десяту частину нового залишку, третій – 300 франків і десяту частину нового залишку і так далі до останнього. При цьому частки всіх по-винні бути рівними. Знайти розмір залишеного спадку, число синів і частку кожного.

Задачі з «Арифметики» Л. Магніцького (ХVІІІ ст.). Господар найняв робітника за таких умов: за кожен робочий день він буде йому платити 20 копійок, а за кожен неробочий день – віднімати 30 копійок. Через 60 днів робітник нічого не заробив. Скільки було робочих днів?

Н.І. Василюк у своїй статті «Сучасний підручник алгебри – ефективний засіб формування фінансової грамотності учнів основної школи» [2] дослідила підручники з алгебри для 8 та 9 класів 2016 і 2017 рр., відповідно, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, на наявність у них задач фінансового змісту. Результати дослідження представлені у табл. 1, 2.

Переглянути досвід повністю...




 

Комментариев нет:

Отправить комментарий